Copywriting SEO – wyjaśnienie najważniejszych pojęć

Prowadzisz lub masz zamiar prowadzić firmę i stworzyć dla niej stronę internetową? Jestem pewna, że bardzo szybko spotkasz się z takimi wyrażeniami jak copywriting oraz copywriting SEO. Poniżej zebrałam i wyjaśniłam najważniejsze pojęcia z nimi związane.

Czym jest copywriting?

Copywriting to sztuka pisania tekstów marketingowych w twórczy i oryginalny sposób. Teksty te mają wywołać pożądany wpływ na ich odbiorców. Chodzi przede wszystkim o wywołanie decyzji zakupowej w przyjazny ale nienachalny sposób.

Co robi copywriter?

Copywriter tworzy teksty takie jak:

  • Artykuły eksperckie.
  • Artykuły sponsorowane.
  • Opisy produktów.
  • Teksty publikowane na stronie internetowej.
  • Teksty reklamowe i zapleczowe.
  • Opisy produktów.
  • Treści na bloga i do publikacji na stronach serwisów społecznościowych (social media).

Co oznacza słowo SEO?

SEO (ang. search engine optimization), czyli optymalizacja stron internetowych w kierunku uzyskiwania jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Bardzo istotny wpływ na pozycję strony mają użyte słowa kluczowe, które pojawiają się w różnych częściach strony internetowej.

Co to jest copywriting SEO

Copywriting SEO to działania, które mają na celu tak wypromować stronę internetową, aby osiągnęła jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Co robi copywriter SEO?

Copywriter SEO – to osoba, która tworzy teksty zawierające słowa i wyrażenia, którymi posługują się internauci przy korzystaniu z wyszukiwarek internetowych.

Słownictwo związane z copywritingiem SEO

Anchor

Anchor to link zamieszczony na stronie www, który wyświetla się pod postacią tekstu.

Branding

Branding to budowanie oraz promowanie wizerunku i rozpoznawalności danej firmy lub produktu / usługi.

Brief

Brief to rodzaj dokumentu, w którym zawiera się najważniejsze informacje związane z przeprowadzeniem kampanii marketingowej. Informacje te mogą dotyczyć np.: profilu działalności promowanej firmy, oczekiwań co do rodzaju przeprowadzonych działań, wskazania grupy docelowej.

Content marketing

Content marketing to ogół treści, które zamieszczane są na stronach internetowych (blogi, sklepy internetowe, kanały social media). Do treści tych należy zarówno słowo pisane, jak infografiki, filmy wideo lub materiały interaktywne.

Internal linking

Internal linking po polsku oznacza linkowanie wewnętrzne. Polega ono na tworzeniu odsyłaczy (linków) do poszczególnych podstron w obrębie danej strony www. Dzięki linkowaniu umożliwia się użytkownikom strony i robotom na dotarcie do wszystkich podstron witryny.

Keyword research

To badanie, jakich słów kluczowych używają użytkownicy wyszukiwarki internetowej, gdy chcą znaleźć informację o produkcie (lub usłudze) takiej jak Twoje.

Na przykład jeśli ktoś przyjechał do Jeleniej Góry i chce kupić kwiaty, to z pewnością w wyszukiwarce wpisze takie słowa jak: „kwiaciarnia” + „Jelenia Góra”. Analiza tego typu pozwoli znaleźć również inne zwroty, które powinny się pojawić na stronie internetowej kwiaciarni w Jeleniej Górze. Mogą to być np. „gdzie w Jeleniej Górze kupić piękne kwiaty”, „kwiaty na ślub” itp.

Layout

Layout to układ publikacji. W przypadku artykułów SEO layout najczęściej wygląda następująco:

  • Tytuł
  • Lead (wstęp, wprowadzenie)
  • Śródtytuł
  • Treść podzielona na akapity
  • Śródtytuł
  • Treść podzielona na akapity

Lead

Lead to wprowadzenie, które pojawia się na początku artykułu. Lead ma zachęcić czytelnika do dalszego czytania tekstu.

Model AIDA (AIDAS) –  model wskazuje przez jakie stany emocjonalne powinny przechodzić odbiorca przy styczności z właściwie zbudowanym marketingowym przekazem tekstowym. AIDA skrót od angielskich słów: attention, interest, desire, action. Tekst powinien zatem:

  • wzbudzić uwagę
  • zaintrygować
  • wywołać żądzę posiadania
  • nakłonić do zakupu.

Coraz częściej model AIDA ulega rozbudowie w AIDA(S). To kolejne słowo to satisfaction. Chodzi zatem o dbanie o satysfakcję klienta również po dokonaniu zakupu.

Zasada odwróconej piramidy

Zasada, według której tworzy się teksty marketingowe. Do konsumenta naszych czasów dociera codziennie ogromna ilość treści. Chodzi oto aby tekst już na samym początku zawierał istotne treści, które zachęcą do dalszego czytania.

Zzs – znaki ze spacjami.

W Internecie znaleźć można wiele informacji o copywritingu. Jeżeli jednak, tak jak ja, lubisz korzystać również z publikacji drukowanych, to zachęcam do przeczytania takich pozycji jak:

  • Jaworowicz M., Copywriting w zintegrowanej komunikacji marketingowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015.
  • Dutko M., Copywriting internetowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Jeśli w tym wpisie udało mi się chociaż trochę pomóc Ci w zrozumieniu podstaw copywritingu SEO, to bardzo się cieszę. Jeśli jednak okazuje się, że to „nie Twoja bajka”, to chętnie wyręczę Cię w tworzeniu tekstów na potrzeby Twojej strony internetowej (np. bloga, sklepu internetowego).

Zdalne wsparcie w obsłudze administracyjno-biurowej firm, raporty, analizy, kalkulacje, copywriting. Jako wirtualna asystentka pomogę usprawnić prowadzenie biura i zapewnię pomoc w przygotowaniu prezentacji, tworzeniu baz danych, prowadzeniu mediów społecznościowych. Oferuję również szkolenia z Excela i Worda uwzględniające potrzeby informacyjne danej branży.

 kontakt@zdolnebiuro.pl
 796 590 559

Copyright © 2020 ZdolneBiuro.pl
Designed and Developed by Socially.pl